Ik ga op vakantie en neem mee… een camera natuurlijk! Want wat is leuker dan later nog een keer nagenieten van een geweldige trip! Film alle mooie, leuke en grappige momenten voor een onvergetelijk reisverslag. Lees snel verder voor 5 interessante tips die jouw helpen bij het maken van de perfecte vakantiefilm.
Probeer voordat je op reis gaat al te bedenken welk verhaal je wilt vertellen in jouw vakantiefilm. Welke ervaring wil je overbrengen? Maak een soort miniscript, waarin je vastlegt wat je wilt laten zien. Al is de reis natuurlijk ook voor jou een verrassing, je weet vast wel welke highlights je in ieder geval in beeld wil brengen. En de rest is creatief inzicht en improviseren. Welkom in de wereld van film.
Misschien kan je vakantiefilm voor jou niet lang genoeg duren, maar je familie en vrienden hebben al snel genoeg aan 2-3 minuten. Zorg dus dat je film niet te lang wordt! Wat je elke dag hebt gegeten, of hoe je bent opgestaan, gaat al snel vervelen. Maak een korte film, waarbij mensen denken. Wauw! Dat wil ik ook! En heb je veel beeldmateriaal dat je wilt delen met de rest van de wereld? Bijvoorbeeld via social media. Knip dit dan op in korte filmpjes waarin telkens een ander onderwerp centraal staat.
Bepaal waar je je camera plaatst ten opzichte van je onderwerp. Speel met je camerabeelden, door vanuit verschillende standpunten te filmen en je zult zien dat je beeld hierdoor dynamischer wordt. Film eens laag op de grond, dit wordt ook wel het kikvorsperspectief genoemd. Door dit perspectief wordt het onderwerp groots gemaakt. Of plaats je camera juist wat hoger, om op je onderwerp neer te kijken. Ook kun je experimenteren met diepte, door je onderwerp scherp op de voorgrond te zetten tegen een onscherpe achtergrond.
Houd bij het maken van filmopnames rekening met de 3-zoom afstanden. Een makkelijk geheugensteuntje: Van overzichtsbeeld, naar onderwerpbeeld, naar detailbeeld. Wil je bijvoorbeeld de Eiffeltoren in Parijs filmen; film dan eerst een overzichtsbeeld van Parijs met de Eiffeltoren, maak vervolgens opnames van het plein en de Eiffeltoren zelf en leg daarna op camera de bijzondere constructiedetails vast.
Last but zeker not least… zorg dat je zelf ook in beeld bent. Het is immers jouw vakantie en dat mag je laten zien! Dit mag best met een beetje zelfspot of humor. Maar je kunt ook op camera vertellen waar je bent en wat je gaat doen of achteraf je film van je eigen commentaar voorzien. Handig om ook hier vooraf al over na te denken als je je miniscript maakt. Want op vakantie wil je natuurlijk niet te veel nadenken! Geniet ervan enne.. fijne vakantie!
De feestdagen zijn hét moment om even stil te staan en terug te kijken op een bijzonder jaar. In deze video delen we onze kijk op 2024. En natuurlijk wensen we jou en je dierbaren magische feestdagen en een heel fijn 2025!
Het is de dag waar romantiek in de lucht hangt en harten sneller kloppen. Maar wat maakt deze dag zo speciaal? Het antwoord ligt in de storytelling rondom deze dag: de kunst van het vertellen en beleven van verhalen die ons raken. Liefdesverhalen hebben de kracht om ons te betoveren, inspireren en te verbinden. Dat weten ook merken en bedrijven, die elk jaar weer met creatieve Valentijnsdag campagnes komen om de harten, van ons als consument, te veroveren.
Of het nu gaat om epische liefdesverhalen zoals Romeo en Julia of moderne romantische films zoals *The Notebook*, storytelling speelt een essentiële rol in hoe we liefde ervaren. Merken benutten dit door emotionele en herkenbare verhalen te vertellen.
Denk aan de iconische Valentijnsreclames van Hema, waarin echte geliefden worst samen delen, of aan de McDonald's-campagne waarin koppels samen herinneringen ophalen bij een maaltijd.
Iedereen heeft zijn eigen Lovestory. Misschien is het de manier waarop je je partner hebt ontmoet, een memorabele eerste date of een onverwachts romantisch gebaar. Waarom zou je op Valentijnsdag niet de tijd nemen om jullie verhaal opnieuw te beleven?
Grote merken proberen dit al jaren te reconstrueren door storytelling in te zetten: ook Coca-Cola brengt jaarlijks reclames waarin liefde en verbinding worden gevierd.
Verhalen kunnen niet alleen worden verteld, maar ook worden beleefd. Storytelling stopt niet bij herinneringen; het gaat ook over nieuwe verhalen creëren. Bedrijven zoals Disney begrijpen dit principe en nodigen koppels uit om samen de meest magische momenten te beleven in hun parken.
Liefde en verhalen zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wat is jouw Lovestory?
Subscribe to our newsletter and never miss an update!